4 Mayıs 2012 Cuma

Merak Edilenler - No:5 Nefes

Merhabalar,

Hepimizin günlük (ing.diary) hayatında farkında olmadan yada farkında olmayı gerektirmeden yaptığı çok basit bir aktivite var .... Nefes Almak !

Ancak Kendo yapan ahalinin ortak kaderinde kendi bedeniniz tarafından şahsınıza söylenen cu cümleyi duymak vardır "o aldığın nefes sana yetmez kardeş". Gerçekten yetmez mi ? Konun içine biraz bilim katalım hemen ;

Her yetişkinin ( fiziksel anlamda) Akciğer Kapasitesi toplamda : 5800 ml. dir.

Normal ve rahat bir nefes alışımızda : 500 ml. kadar havayı çiğerlerimize çekeriz.

"Derin Nefes Al" birader dediklerinde ise , ciğerlere fazladan : 3000 ml. kadar hava daha çekilebilinir.

Yukarıdaki bilgiler ışında demek istediğim şey ...... eeee.... neyse bilemedim.

Kendo'da Nefes alışımızı kontrol edebiliriz. Hatta bunun için gerekli çalışmayı her dersin başında ve sonunda yapmanıza süre bile veriliyor.Kulüp kaptanı tarafından verilen "Mokuso" talimatı ile bu çalışma yapılmaktadır.

* Peki ne şekilde çalışmam gerekir ?

Aşağıdaki linkte size bu konu da bir çok bilgi verilmektedir. Şimdi beni burada uğraştırmayın  :P
http://www.kendo-guide.com/breathing_in_kendo.html


Ancak ben kendi çalışmamı size kısaca aktarayım ;

Talimat gelir "Mokuso" , Ellerimi doğru pozisyona getirirken burnumdan derin ve hızlı bir nefes alırım ( yani tam olarak 3000 ml.- ne eksik ne fazla ). Bu nefesi 5 sn kadar tutmaya gayret gösteririm. Ardından aldığım nefesi ağzımdan çok ama çok yavaş bir biçimde vermeye çalışırım. Açıkcası bir nefesi ne kadar uzun sürede dışarı verebildiğim konusunda pek sağlıklı bir bilgim yok , çünkü ya ben önce bitiriyorum yada kaptan ben bitirmeden "YAMEEEE" diye konuyu kapatıyor.

Bu basit nefes çalışmasını uygulamanızı tavsiye ederim.Ben kendi adıma çok faydasını gördüm ( hissettim ).

Ancak bir çoğunuzun aklındaki düşünce şu "Ama ben daha Kirikashi'de tıkanıyorum" !
Daha önceki yazılarımdan birinde ( ki hangisi valla hatırlamıyorum) , Kirikashi'nin uygulanış biçimini anlatırken nefes almanız gereken bölümleri de yazmıştım, konuşturtmayın beni !

Ama derseniz ki , genel olarak 2 saatlik bir çalışmada nefes nefese kalıyorum yada bir gi-keiko esnasında nefes almak için farklı yetenekler geliştirmem gerektiğini düşünüyorum. O zaman konuyu basitçe size açabilirim.

Kendo çalışmaları sırasında gözlemlediğim önemli bir konu bu aslında. Belirli bir süreden sonra , çalışan kendokaların duruşlarında , yürüyüşlerinde ve hatta kamaelerinde bozulmalar yaşanıyor. Konsantrasyon eksilmesi de cabası.

Bu temelinde gene "nefes" alımı ile ilgili olsa gerek diye düşünüyorum. Çünkü bazı zamanlarda arkadaşlarımı uyarma ihtiyacı yaşıyorum "nefes al , nefes al" diye. Yapılan hata ;

Talimat : 4 tane büyük MEN vur !

Çalışan : Derin bir nefes alır , tutar ve saldırır . Sonra da 4 adet MEN vuruşunu o aldığı bir tanecik nefes ile yapmaya çabalar. Ancak sorun bu değil, Sorun çalışmayı bitirdiğinde aniden verdiği nefesin büyüklüğüdür.

Bilimsel Not : Derin bir nefes alındığında , ve aniden verildiğinde bu nefes, alınan derin nefesin yalnızca 1100 ml. dışarı çıkar !

Haliyle siz üzerine tekrar tekrar nefes almak istiyeceksiniz , ama kapasiteyi doldurmuş olduğunuzdan bir müddet sonra "Dalak" diyecek ki "abi ben şiştim , yeter".

Oysa ki, aynı talimat içerisinde ;

Derin bir nefes alın , kiai yapın ve ufak bir kısmını verin. ilk menden sonra uzun bir kiai daha yapın ve mümkünse tamamını verin. ardından acele etmeden kamae mesafenizi ayarlarken tekrar nefes alın ve aynı işlemi tekrarlayın.

Basit bir çalışmayı bu şekilde yaptığınız takdirde göreceksiniz ki, nefes sıkıntısı yaşamıyorsunuz.
Aslına bakarsanız bu şekilde tüm çalışmaları ve özellikle de gi-keiko ları çok ama çok rahat yapabilirsiniz.

Genelde sanırım biraz heyecandan, belki biraz o an yapılan tekniğin verdiği gerginlikten olsa bir çok kişi de nefesi tutma eğilimi görülüyor.


Saygılarımla































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

2024 Edinburgh Kendo Seminar - Sakın Kaçırmayın !!!

Merhaba Arkadaşlar, Bilen veya araştıran arkadaşlarımızın severek takip ettiği çok keyifli bir kaç blog'tan biri olan '' Kenshi ...