15 Şubat 2012 Çarşamba

Merak Edilenler - No:2 Nito'ya Nasıl Başlanır?

Merhabalar,

Kısa süre öncesine kadar pek duymadığım bu soruyu son dönemlerde sıkca duymaya başladım ( hayırdır inşallah ).
Sanırım en düzgün cevap : Dojoya gelerek başlanır olur. ( eee.. cevabı da verdim, ben gideyim en iyisi )

Tabi ki bu sorunun altında da bir çok küçük sorucuklar mevcut, örneğin ;

  • Hangi seviyedeyken başlanmalı ?
  • Kendo'ya sıfır başlayan biri , direk nito olarak başlayabilir mi ?
  • Hoca bulamıyorum, kendim dojo da yapabilir miyim ?
  • Uzun olan shinai varya, onu hangi elimle tutmam şart ?
  • Sol ayak mı önde durmalı, sağ ayak mı ? 
  • Nito yapınca bir daha chudan yapmama gerek yok , değil mi ?
  • ......................................................ve bu gibi bir çok sorucuk adamın ömrünü yer vallahi.
Şimdi size bildiğim kadarıyla tüm soruları yavaş yavaş açıklamaya çalışayım. 


  • Hangi Seviyedeyken başlanmalı ?
Bu konu belki de en zor soru.Ben Nito çalışmaya shodan sınavımı geçtikten sonra başladım. Ama yanlış anlaşılma olmasın, evde başladım. Çünkü bana göre bu gibi birşeye başlayabilmem için en az shodan bilgisi şart olmalı diye düşünüyordum o zamanlar.
Şu şartlarda bu fikrim çok değişti, bence başlangıç seviyesi en az ama cidden en az 3.dan veya daha da iyisi için ise 4.dan olmalı.
Bunun nedenlerini açıklayayım ama ne kadar anlaşılır olur bu bilemiyorum.
zaman içinde gördüğüm ve öğrendiğim şey ; "Seme" olarak adlandırılan ( türkçesi : baskı ) fikrin oturması yada yapan kişi tarafından anlaşılıp uygulanması bir hayli zaman alıyor. O yüzden en azından "seme"nin düzgün ve anlaşılır bir şekilde yapıldığından emin olduktan sonra böyle bir stile geçmek daha doğru olabilir belki de.
  •   Kendo'ya sıfır başlayan biri , direk nito olarak başlayabilir mi ?
Bu sorunun cevabını dünya genelini düşünerek verirsek ;  HAYIR
Ama elbetteki istisnalar mevcut, örneğin Japonya'da "Nito okulu" mevcut. VE burada öğrenciler direk Nito olarak Kendo'ya başlıyorlar. Ama başta söylediğim gibi bu sadece bir istisna !!!
  • Hoca bulamıyorum, kendim dojo da yapabilir miyim ?
Hangi dojoda ? .... bu fikir hocalar tarafından pek uygun görülen bir durum değildir.
Ama "ASLA OLMAZ" diye de bir şey yok.
Çok ciddi bir şekilde suburileri, kihonları, ve geriye kalan tüm çalışmayı tamalayabiliyorsanız ve ilgili dojo hocası da sizde bu ciddiyeti görür ise , belki izin verebilir elbette. 
Ama genel fikir "dojoda çalışmadan önce , hoca bulmanız" yönündedir.
  • Uzun olan shinai varya, onu hangi elimle tutmam şart ?
Uzun shinai'nin adı "Daito"dur. Kısa olna shinai'nin adı ise "Shoto" !
Nito , Japonya'da ( veya Japon stili olarak yada orjinal  model ) Daito Sağ elde, Shoto sol elde olarak yapılmaktadır.Bu tip stile "SEİ NİTO = MUSASHİKAİ STYLE" deniyor.
Eğer , Daito sol elde ve Shoto sağ elde olarak yaparsanız. buna da "GYOKU NİTO" denmektedir.
Bunu hemen cümle içinde kullanayım ;
"Ben Gyoku Nito yapıyorum".
Neden mi? sebebi bende saklı .... :)
  • Sol ayak mı önde durmalı, sağ ayak mı ? 
Bunun için özel bir kural yok.ancak alışılagelmiş olan "sağ ayak önde" pozisyondur.
Ancak bir çalışma veya müsabaka içinde sol ayakta önde vuruş yapabilirsiniz.
  • Nito yapınca bir daha chudan yapmama gerek yok , değil mi ?
Önce bir "tövbe" deyin hemen.
Şunu açıklığa kavuşturmakta fayda var. "Nito , tek başına belirli kihonlarla  öğrenilebilinecek bir stil DEĞİLDİR"
Nito yapabilmeniz için "Chudan No Kamae"yi anlamanız ve iyice öğrenmeniz şart !
Bir çok Nito yapan veya bilgisi olan yüksek seviyeli kişilerin diğer bir önemli tavsiyesi de "Jodan No Kamae" bilgisine de sahip olmanız gerektiği konusundadır.
"Ne gerek var? " diyebilirsiniz elbette. Ben size benim aklıma gelen basit bir kaç bilgi ile cevap vereyim hemen.
Chudan yapamazsanız eğer ; Seme yapamazsanız, mesafe bilginiz olamaz, bir çok temel bilgiden mahrum kalırsınız.
Jodan yapamazsanız eğer ; "Katate Men"i veya diğer tüm "katate" tekniklerini düzgün yapamazsınız.ayrıca Jodan yapmazsanız eğer sol ayak önde çalışmalarınızı da yapmamış olursunuz.
Netice olarak, Nito'yu öğrenmek demek 3 ayrı stili de öğrenmek anlamına geliyor aslında ! 

Genel olarak bakıldığında ise , her iki elinizide aynı oranda kullanabilme becerinizin de olması bir tercih sebebidir.

İyi düşünmek , doğru karar vermek veya verebilmek için "benim tavsiyem" ; kendinize biraz zaman tanıyın, chudan no kamae yi öğrenin.Ve en önemlisi bu konuda bilgisi olan insanlarla irtibata geçip "fikir ve tecrübelerinden" faydalanın, kendinize uygun bir hoca bulun.

Beni dinlediğiniz için bir kez daha teşekkür ederim.

Saygılarımla

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

2024 Edinburgh Kendo Seminar - Sakın Kaçırmayın !!!

Merhaba Arkadaşlar, Bilen veya araştıran arkadaşlarımızın severek takip ettiği çok keyifli bir kaç blog'tan biri olan '' Kenshi ...